Blog

Jak przygotować auto na wiosnę?

Ciepło i słoneczna pogoda wiosennych dni oznaczają dla nas – kierowców – znacznie lepsze warunki drogowe. Niestety nierzadko w parze z nimi idzie też poczucie wyjątkowości swojego auta i ewentualny pozimowy przegląd ograniczamy tylko do wymiany opon na letnie. Jeździmy szybciej, bo przecież nawierzchnia drogi na to pozwala, ale zapominamy, że większe prędkości to nie tylko wymagania wobec kierowcy, ale także dla samochodu poddawanego w takich sytuacjach znacznym przeciążeniom.

Zacznijmy od umycia samochodu

Dlaczego od umycia, a nie od zmiany opon? Z prostej przyczyny – niektóre serwisy ogumienia, co prawda, myją koła na miejscu z pozimowych zanieczyszczeń, ale z różnych przyczyn są temu niechętne. Poza tym wiele z nich prowadzi warsztaty naprawcze i jest to dobra okazja, by przy wymianie opon usunąć powstałe nieprawidłowości. A zatem skrupulatnie umyjmy swój pojazd, szczególnie w zakamarkach, gdzie mogą zalegać sól i piasek. Ewentualne rysy na karoserii dobrze jest zabezpieczyć i zamaskować specjalnymi preparatami, a całość nawoskować.

 

mycie

Sprawdźmy stan szyb, lusterek, lamp (świateł) i wycieraczek, konserwujmy wszelkie uszczelki gumowe przeznaczonymi do tego środkami, zazwyczaj na bazie silikonu, który pozytywnie działa na ich żywotność. Podczas mycia podwozia dokładnie sprawdźmy jego stan, a powstałe ubytki w masie zabezpieczającej uzupełnijmy. W przypadku wnętrza nie ma co się zastanawiać – warto skorzystać z profesjonalnych usługodawców, którzy odkurzą i wypiorą tapicerkę, usuwając przy tym szkodliwe drobnoustroje.

Wymiana opon i nie tylko

Jednym z podstawowych elementów bezpiecznej jazdy jest oczywiście ogumienie. Przed założeniem opon letnich można pokusić się o sprawdzenie stanu bieżnika – czy nie ma tu widocznych uszkodzeń. Pamiętajmy jednak, że właściwa ocena przydatności opon do jazdy jest możliwa na specjalistycznym sprzęcie. Prosty przykład: nierzadko uderzając oponą o krawężnik, możemy doprowadzić do rozwarstwienia jej struktury, która z czasem uwidoczniona jest charakterystycznym bąblem, ale kiedy go jeszcze nie ma, nie jesteśmy w stanie samodzielnie ocenić, jaka jest jej wartość jezdna. Ewentualna dyskwalifikacja opony lub pozytywna ocena może być dokonana w serwisie ogumienia.

 oponka

W porządnym zakładzie zawsze pada pytanie: kiedy były wymieniane wentylnice? Jeśli nawet nie pamiętamy, to i tak je wymieńmy, ponieważ robi się to przy każdej zmianie opon z uwagi na parciejącą pod wpływem wysokiej temperatury gumę. To wentylnice odpowiadają za utrzymanie prawidłowego ciśnienia w kole, a co za tym idzie, ma to bezpośrednie przełożenie na zużycie bieżnika i paliwa oraz na komfort jazdy. Przy okazji warto przejrzeć układ zawieszenia, zwłaszcza w przypadku stwierdzenia nierównomiernego zużycia bieżnika oraz układu hamulcowego: tarcz, klocków i bębnów. Sami sprawdzimy poziom płynów, ale ich wartość wymaga już specjalistycznych testerów. Pamiętajmy o uzupełnieniu lub wymienieniu, jeśli jest taka potrzeba, wszelkich olejów i filtrów. Również dość często wykorzystywany w okresie zimowym układ klimatyzacji powinien być poddany sprawdzeniu pod względem szczelności oraz oczyszczony, odkażony, a czynnik chłodniczy uzupełniony wraz z olejem do sprężarki.

Z pewnością znalazłoby się więcej czynności do wykonania na wiosnę, ale istotne mamy za sobą. Warto jednak zapamiętać przy tego rodzaju przeglądach, że to nie efekty wizualne są najważniejsze, a stan techniczny pojazdu. Priorytetem jest dla nas przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa na drodze, zarówno swojego, jak i innych użytkowników.