Blog

Automat czy manualna – która skrzynia biegów lepsza?

Jeszcze do niedawna automatyczne skrzynie biegów uznawane były za rozwiązanie o wiele droższe i nieopłacalne z perspektywy eksploatacji samochodu. Z drugiej strony do dzisiaj niektórzy kierowcy twierdzą, że automaty odbierają przyjemność z jazdy, a kierujący nie ma tak dużej kontroli nad pojazdem, jak w przypadku samochodów manualnych. Dość też wspomnieć, że starsze typy samochodów, jeśli były wyposażone w automatyczną skrzynię biegów, oferowały gorsze przyspieszenie, a także niższą prędkość maksymalną.

Jak to jednak wygląda dzisiaj? Czy automat to wciąż rozwiązanie dla luksusowych marek i kierowców, którzy niespecjalnie przejmują się spalaniem?

Liczne zmiany w technologii

Z końcem wieku XX koncerny motoryzacyjne zaczęły wprowadzać liczne zmiany, także w budowie i funkcjonowaniu automatycznych skrzyń biegów. To, co przede wszystkim zostało wprowadzone, to elektryczne sterowanie, dzięki czemu samochody wyposażone w automaty paliły znacznie mniej i gwarantowały lepsze osiągi. Zwiększono też ilość przełożeń z 3 do nawet 9.

Przede wszystkim rozwiązanie to przestało dotyczyć wyłącznie nowoczesnych, luksusowych samochodów, a zaczęto je stosować także w innych pojazdach, także klasy A. Popularyzacja tej technologii korzystnie więc wpłynęła na jej cenę, a też musiała wykazać się wyższą opłacalnością w stosunku do poprzednich rozwiązań technicznych.

Dzisiaj na rynku mamy zasadniczo trzy rodzaje skrzyni automatycznych: hydrauliczne, bezstopniowe i dwusprzęgłowe, które zdobywają coraz większe uznanie, gdyż stanowią połączenie skrzyni manualnej z automatem. W konstrukcji stosowane są dwa sprzęgła (mokre lub suche), które obsługują odpowiednio biegi nieparzyste i parzyste.

Która skrzynia jednak lepsza?

Mimo że z ekonomicznego punktu widzenia różnice między oboma rodzajami skrzyń zostały zmniejszone do minimum, to wciąż pozostają takie, które dzielą kierowców na zwolenników jednego lub drugiego rozwiązania.

Przede wszystkim automat pracuje z większą kulturą w mieście, szczególnie jeśli stoimy w korkach. Przy manualnej musimy często długo trzymać sprzęgło, co też prowadzi do jego zużycia, a z drugiej strony – jest też męczące. Automat skutecznie eliminuje ten problem. Natomiast, jeśli często jeździmy po trasach międzymiastowych, a w szczególności w terenie górzystym, to zdecydowanie lepiej sprawdza się skrzynia biegów manualna, która umożliwia dobór odpowiedniego biegu do warunków.

Z drugiej strony automatyczne skrzynie biegów mniej wybaczają zaniedbania ze strony właściciela samochodu. Konieczne jest regularne serwisowanie, w tym wymiana oleju czy filtra, a także odpowiednie czyszczenie. Dbając jednak o odpowiednią konserwację, możemy sobie zapewnić długą eksploatację auta.

Niewątpliwą zaletą automatycznej skrzyni jest fakt, że możemy się całkowicie skupić na tym, co dzieje się na drodze. Teoretycznie wprawni kierowcy przy zmianie biegu nie muszą odrywać spojrzenia od drogi, jednak zawsze może pojawić się ten jeden moment rozproszenia, np. gdy bieg „nie wejdzie”. Przy automacie natomiast możemy stale trzymać ręce na kierownicy i całą uwagę skupić na jeździe.

Wiele więc zależy od tego, czego oczekujemy od samochodu. Czy zależy nam na zwykłym środku transportu, którym będziemy się poruszać głównie po mieście? Czy chcemy raczej postawić na pełną kontrolę nad auta i oczekujemy sportowego pazura?