Blog

Jak wybrać olej silnikowy?

Wybór oleju silnikowego – czym się kierować przy jego doborze
Do prawidłowej pracy silnika każdego samochodu niezbędny jest olej silnikowy. To on zapewnia odpowiednią redukcję tarcia między ruchomymi częściami metalowymi w sercu naszego auta, odprowadza ciepło, chroni przed korozją, uszczelnia komorę spalania, aż w końcu – dba o to, aby silnik pozostał czysty.

Dobór więc odpowiedniego oleju jest szalenie ważny. Wiele zależy od tego, jakiego rodzaju pojazd posiadamy, a także jak zaawansowana jest jego technologia. Jak więc wybrać odpowiedni olej?


Parametry olejów silnikowych, na które należy zwrócić uwagę
Jedną z najważniejszych cech każdego oleju jest jego lepkość. Im niższa, tym rzadszy jest olej w temperaturze 100 stopni C, a im wyższa, tym gęstszy w tych samych warunkach. Obecnie stosuje się skalę od 0 do 60, w której pierwszą cyfrą określa się olej najrzadszy, a ostatnią najgęstszy.

Drugim parametrem, który wymaga zwrócenia uwagi, jest zdatność oleju do pracy w niskich temperaturach. Oznacza się go cyfrą z literą „W”. Skala zaczyna się od 0W, co oznacza, że jest zdatny do używania w temperaturze około -35 stopni C. Z kolei każda kolejna klasa (tj. 5W, 10W itd.) oznacza, że olej umożliwia pracę w temperaturze o 5 stopni wyższej.
Oznaczenia, które znajdziemy na etykiecie oleju silnikowego, najczęściej przyjmują dwie wartości, odpowiadające właśnie zdolności do odpalenia silnika w niskich temperaturach, a druga – jego lepkość w wysokich. Tym samym np. oznaczenie 10W40 oznacza, że na tym oleju możemy uruchomić motor w najniższej temperaturze -25 stopni Celsjusza i jest wyższej lepkości w wysokiej temperaturze.

Nie mniej istotna jest również baza oleju silnikowego. Powszechnie w sklepach można znaleźć oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne. Choć zasada działania jest podobna, to niektóre silniki mogą mieć określone wymagania co do stosowanego oleju. Tutaj ważne są oznakowania API lub ACEA, które pomagają rozeznać się w wyborze produktu. W przypadku API literka S oznacza olej przeznaczony do silników benzynowych, C zaś – dieslów. Nie mniej ważne jest też oznaczenie literowe (a w przypadku silnika diesla także cyfrowe) po tym symbolu, które oznacza warunki eksploatacji oleju (np. rocznik auta), ale też jego jakość. Im dalsza w alfabecie, tym jest ona wyższa. W przypadku ACEA stosuje się oznaczenia cyfrowo-alfabetyczne (A, B, C i E, którym towarzyszą symbole cyfrowe). Zupełnie inną kategorią są oleje przeznaczone do silników na LPG, do których powinno się wykorzystywać dedykowane produkty.


Jak dobrać olej do silnika?
Oleje o niskiej lepkości to obecnie najlepszy wybór do najnowszych samochodów. Ich silniki zazwyczaj są bardzo dobrze spasowane i redukcja tarcia, a także odprowadzenie ciepła jest najważniejsze. Z drugiej jednak strony oleje o niskiej lepkości nie nadają się do pojazdów sportowych czy ciężarowych, gdzie obciążenia są dużo wyższe. Przy niższych wartościach lepkości i intensywniejszej pracy tłoka, mogłoby dojść do zerwania filmu olejowego, który chroni komorę cylindra, a tym samym – doprowadzić do powstania uszkodzeń. Oleje o większej gęstości powinno się również stosować nie tylko w silnikach, w których występuje większe obciążenie, ale też tych starszej daty.

Choć wielu kierowców szuka różnych sposobów na optymalizację pracy silnika, to chcąc w pełni bezpiecznie eksploatować silnik, w kwestii doboru oleju warto kierować się wskazaniami, które producent zawarł w instrukcji.