Blog

Kupno nowych opon - kiedy i na co zwracać uwagę?

Zakup nowych opon – kiedy należy go dokonać i na co zwracać uwagę

Oponę można uszkodzić w najróżniejszych momentach. Czasem zdarza się to przy niefortunnym najechaniu na krawężnik, innym razem po prostu trafimy na metalowe odłamki na drodze. Z drugiej strony z czasem bieżnik ogumienia ulega zużyciu i najzwyczajniej trzeba je wymienić. Niezależnie od powodów, dla których chcemy zakupić jedną czy komplet opon, należy robić to z głową i rozsądkiem. Często bowiem poszukujemy różnych oszczędności, które na dłuższą metę mogą być nie tylko nieopłacalne, ale również niebezpieczne.

Na co zatem należy zwrócić uwagę przy zakupie nowych opon? Kiedy też powinniśmy to zrobić?

Kiedy należy wymienić komplet opon?
Okres zmiany opon z letnich na zimowe to doskonały moment, by przyjrzeć się bliżej ogumieniu, jakie stosujemy w naszym aucie. Wtedy możemy ocenić, jak dużemu zużyciu uległ bieżnik i czy jest jeszcze zdatny do tego, by jeździć na danych „gumach”. Według prawa minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm, jednak jak wykazują liczne testy, jazda na oponach, których rowki nie są głębsze niż 3 mm, może być już niebezpieczna, a w przypadku ostatecznego dopuszczalnego limitu jest prawdziwym ryzykiem.

Sama głębokość bieżnika to tylko jeden ze wskaźników. Nie mniej ważne są również pojawiające się na ogumieniu pęknięcia. To znacząco obniża właściwości opony, czyniąc ją niebezpieczną w użytkowaniu. Oczywistą jest również konieczność wymiany przynajmniej jednej opony, jeśli uległa ona uszkodzeniu mechanicznego. To, czy jest to opłacalne, omówimy w dalszej części tego artykułu.

Zasadniczo nie ma obostrzeń prawnych co do wieku opon. Jednak przyjmuje się, że gwarancja co do właściwości ogumienia trwa co najmniej pięć lat, przy czym według prawa jako nowych (nieużywanych) nie można sprzedawać opon starszych niż 36 miesięcy i objętych co najmniej dwuletnią gwarancją. Wiek naszych gum jest o tyle istotny, że z biegiem czasu mogą stracić swoje właściwości. Za nie bowiem nie odpowiada tylko bieżnik, ale również specyficzna mieszanka gumy i polimerów, które ulegają z czasem degradacji.

A co w przypadku uszkodzenia pojedynczych sztuk? Jeśli nasze ogumienie nie uległo zużyciu (bieżnik jest głęboki na minimum 5 mm) i jest jeszcze „młode”, wówczas można zakupić pojedynczą sztukę. Z pozostałych trzech wtedy wybieramy tę, która ma najgłębszy bieżnik i wraz z nową oponą, montujemy je na tylnych kołach. Dzięki temu wystąpienie groźniejszego poślizgu tylnej osi będzie mniej prawdopodobne.

Jakie opony wybrać?
Ogumienie nie jest tanim zakupem, dlatego też wiele osób szuka oszczędności. Najczęściej decydują się na zakup opon używanych. W dobie aukcji internetowych jest to o wiele łatwiejsze dzisiaj. Czy jest to jednak dobre rozwiązanie? Aby kupić komplet, który był już w użytkowaniu, lepiej to zrobić osobiście. Wtedy można dowiedzieć się o pochodzeniu ogumienia, a także czy nie ma żadnych wad, czego nie da się zrobić na aukcji internetowej. Opony używane rzadko też mają gwarancję, którą posiadają nowe, a z drugiej strony mogą już nie cechować się specyficznymi właściwościami, charakterystycznymi dla danego modelu.

Oczywiście są także inne parametry opony, na które należy zwrócić uwagę – rozmiar, który najlepiej dobrać na wzór starych opon, nośność, głośność, pór toczenia i zachowanie na mokrej nawierzchni. Jak wiadomo – im wyższej klasy opony, tym charakterystyka ogumienia jest lepsza.

Ostatecznie też warto się kierować opiniami innych kierowców, które można znaleźć na forach.