Blog

Typowe usterki w samochodzie - jak je zidentyfikować

Typowe usterki w samochodzie – objawy, które pozwalają je zidentyfikować
Posiadanie samochodu nie jest niezbędne, lecz w dzisiejszych czasach dysponowanie własnym lub wypożyczonym pojazdem znacząco ułatwiają życie. Możliwość swobodnego przemieszczania się po drogach, bez uzależnienia od rozkładów, względnie komfortowo i bezpiecznie to luksus, na jaki może sobie pozwolić coraz więcej osób.
Auto jednak nie jest maszyną, która nie ulega awariom. Wręcz przeciwnie – kiepska kondycja polskich dróg, niekiedy też i źle dobrane paliwo, czy też „chrzczone” wodą, jak i wiele innych przyczyn mogą powodować najróżniejsze usterki.

W takiej sytuacji podstawą jest identyfikowanie możliwych przyczyn, aby podjąć odpowiednie środki zaradcze. Nie mówimy o samodzielnej naprawie, rzecz jasna, lecz o wstępnych przypuszczeniach, które pomogą mechanikowi skupić się na szukaniu przyczyn niewłaściwego działania samochodu.
Jakie więc są typowe usterki, które mogą się zdarzyć w naszych samochodach?

 

Kiedy w silniku coś piszczy
Poranny rozruch… To właśnie w tym momencie najczęściej pojawia się on – nieznośny, głośny pisk, który słyszymy nie tylko my, ale także wszyscy w okolicy. Ten z pozoru niegroźny objaw może świadczyć albo o złym naciągnięciu paska napędzającego osprzęt silnika, albo o jego nadmiernej eksploatacji. Jeśli się tylko pojawi, warto odwiedzić mechanika.
Dlaczego? Bo w najlepszym wypadku czeka nas i tak tylko wizyta w serwisie, założenie i naciągnięcie nowego pasa. Jednak problem leży w tym, że pasek wieloklinowy działa tuż przy napędzie rozrządu. Jeśli resztki zniszczonego pasa dostaną się do niego, może się to skończyć koniecznością remontu lub wymiany całego silnika.

 

Kiedy hamulce działają słabiej
Układ hamowania to system, który w każdym samochodzie podlega dużym obciążeniom. Dlatego też warto wyjątkowo zwracać uwagę na wszelkie zmiany pracy hamulców. Klocki i szczęki bowiem, mimo że muszą wykazać się sporą odpornością na ścieranie, w końcu ulegają zużyciu.

Pierwszym objawem wyeksploatowania jest słabsza reakcja na nacisk pedału hamowania. W momencie, kiedy efektywność układu spadnie do minimum, usłyszymy również metaliczny zgrzyt. To oznacza, że okładzina cierna uległa zużyciu. Niestety, dźwięk ten świadczy również o tym, że najprawdopodobniej trzeba będzie wymienić również tarcze.



Zgrzyty i łomot w silniku
Serce naszego samochodu musi być sprawne przez cały czas. Jeśli pojawiają się tylko najdrobniejsze symptomy awarii, warto odwiedzić mechanika. Na co zaś powinniśmy zwrócić uwagę?
Metaliczne dźwięki mogą być na przykład powodowane zużyciem elementów układu tłokowo-korbowego. Grzechotanie może z kolei świadczyć o poluzowaniu łańcucha rozrządu. Natomiast gdy usłyszymy szumy, może to świadczyć o uszkodzeniu łożysk alternatora, sprężarki klimatyzacji lub innych elementów, znajdujących się pod maską.
Do najgorszych symptomów należą zgrzyty przy zmianie biegów. Świadczą o awarii skrzyni lub układu sprzęgającego. Jeśli z kolei słyszymy stukanie i wibracje, które mogą ulegać zmianie przy wciskaniu i luzowaniu sprzęgła, możemy się spodziewać konieczności wymiany koła dwumasowego.



Reakcja na objawy to pewność sprawnego samochodu
Powyżej wymieniliśmy te najbardziej charakterystyczne objawy, świadczące o najgroźniejszych awariach, którym można zapobiec, jeśli tylko się słucha swojego samochodu. Są oczywiście również inne charakterystyczne objawy usterek, zależne od marki, jak na przykład uszkodzenie tylnych belek skrętnych we „francuzach” i niekiedy wadliwej elektroniki w Mercedesach. Powyższe jednak są uniwersalne dla większości samochodów, które jeżdżą po naszych drogach.