Blog

Wymiana oleju silnikowego – jak to zrobić?

Jednym z materiałów eksploatacyjnych, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania silnika samochodu, jest olej. Dzięki niemu serce naszego samochodu może bezpiecznie działać, nienarażony na efekty tarcia, rdzę i inne szkodliwe skutki jego pracy. Dlatego też tak ważne jest, by regularnie go zmieniać.

Jak często należy to robić? Niektórzy radzą, by trzymać się wskazówek producenta. Ci zaś najczęściej mówią o tym, że wystarczy wymienić olej raz na dwa lata lub co 30 tysięcy kilometrów. Dobrą praktyką jednak dokonywać wymiany co około rok lub 20 tysięcy kilometrów, jeśli nie eksploatujemy mocniej samochodu. Ci zaś, którzy na co dzień z niego korzystają i na dłuższych dystansach, mogą skrócić ten okres do momentu osiągnięcia na liczniku 15 tysięcy km. Natomiast w przypadku, gdy silnik jest narażony na szereg różnych negatywnych czynników (pył, intensywna praca) – warto dokonać wymiany nawet co 10 tysięcy kilometrów. Jak natomiast wymienić olej?

Po pierwsze – spuszczamy stary olej

Zacznijmy od tego, że nie jest to trudne zadanie – wystarczy trzymać się kilku wskazówek. Jako pierwsze, co możemy zrobić, to nieco rozgrzać silnik, dzięki czemu olej stanie się rzadszy i łatwiej spłynie. Następnie wjeżdżamy na kanał lub na specjalną rampę i wyłączamy auto. Warto sobie przygotować odpowiednio podłoże pod samochodem – szmaty lub gazety powinny chronić przed potencjalnymi rozpryskami zużytego oleju.

Do zebrania starego płynu używamy dość pojemnego (co najmniej 10-ciolitrowego) pojemnika – miski, wiadra lub czegoś podobnego. Podsuwamy go pod miskę olejową i odkręcamy śrubę spustową (dociskając ją mocno do momentu, aż będziemy pewni, że jest całkowicie odkręcona). Pamiętajmy – olej może spływać pod kątem przez pewien czas, warto więc ustawić pojemnik w odpowiedniej pozycji względem spustu. Cały proces trwa co najmniej 10 minut.

Wymieniamy stary filtr i oczyszczamy spust

Po tym czasie odkręcamy stary filtr (za pomocą specjalnego klucza), z którego wylewamy resztki oleju, a następnie wyrzucamy go. Gniazdo oczyszczamy za pomocą czystej szmatki, po czym smarujemy je niezanieczyszczonym olejem. Tę samą czynność wykonujemy na uszczelkach nowego filtra, który dokręcamy do momentu dużego oporu, aby zabezpieczyć silnik przed potencjalnymi wyciekami. Oczyszczamy również śrubę i spust z zanieczyszczeń, a następnie go zakręcamy.

Wlewamy nowy olej

Kiedy już oczyściliśmy silnik ze zużytego oleju i oczyściliśmy wszystko, wlewamy nowy płyn przez górny otwór w silniku. Najlepiej jest wlać około 3/4 ilości, jaką chcemy docelowo zalać silnik i czekamy kilka minut. Następnie sprawdzamy bagnetem, jaki jest jego poziom – jeśli jest on wilgotny mniej więcej w połowie wskaźnika, dolewamy jeszcze około 200 ml oleju.

Kolejnym krokiem jest włączenie silnika, by zaczął pracować na nowym oleju. Po kilkunastu minutach sprawdźmy znowu, jaki jest jego poziom. Jeśli sięga on nieco niższego poziomu, lecz wciąż jest między min. i max., to oznacza prawidłowe uzupełnienie. Warto też sprawdzić, czy nigdzie nie pojawił się żaden wyciek. Jeśli nie, to jesteśmy już po wymianie oleju.

Stary olej – do utylizacji!

Pamiętajmy, że zużyty olej silnikowy nie jest odpadem, który wyrzucamy do śmieci, kanalizacji lub – co gorsza – wylewamy do środowiska. Należy go oddać do odpowiedniego zakładu utylizacji.